STATUT
Cechu Cukierników i Piekarzy
w Poznaniu
TEKST JEDNOLITY
„ MY
CZŁONKOWIE CECHU CUKIERNIKÓW I PIEKARZY W POZNANIU, REPREZENTUJĄCY
WIELOWIEKOWĄ TRADYCJĘ SZTUKI PIEKARSKIEJ I CUKIERNICZEJ W WIELKOPOLSCE,
REPREZENTUJĄCEJ MISTRZÓW CZELADNIKÓW I PRACOWNIKÓW RZEMIOSŁA PIEKARSKIEGO,
CUKIERNICZEGO Z CZCIĄ ODNOSZĄC SIĘ DO TRADYCJI PRZEKAZANEJ PRZEZ POPRZEDNIE
POKOLENIA, UFNI W WIARĘ I SENS NASZEJ PRACY NA RZECZ SPOŁECZEŃSTWA , A
CZERPIĄCY SIŁĘ I WYTRWAŁOŚĆ Z CODZIENNEJ
WIARY W SIŁĘ BOŻĄ, ZDAJĄC SOBIE SPRAWĘ Z GŁĘBOKIEGO SENSU NASZEJ PRACY NA RZECZ DOBRA WSPÓLNEGO.
USTANAWIAMY
STATUT CECHU CUKIERNIKÓW I PIEKARZY
POZNAŃSKICH
I WZYWAMY WSZYSTKICH KTÓRYCH TO DOTYCZY BY
JEGO PRZESTRZEGANIE BYŁO NIEWZRUSZONĄ ZASADĄ I NAKAZEM W CODZIENNYM TRUDZIE NA
RZECZ SPOŁECZNOŚCI WIELKOPOLSKIEJ”.
Postanowienia ogólne.
§ 1.
1. Cech nosi nazwę: Cech Cukierników i Piekarzy w Poznaniu.
2.
Siedzibą Cechu jest miasto Poznań.
3.
Cech posiada osobowość prawną.
§ 2.
1. Cech z zastrzeżeniem postanowień §7 ust.2 ustawy o rzemiośle, jest dobrowolną organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła oraz organizacją pracodawców w rozumieniu ustawy z dnia 23 maja 1991 r o organizacjach pracodawców /Dz. U Nr 55, poz.235 z późniejszymi zmianami/,
2. Cech jest terenową strukturą Związku Rzemiosła Polskiego jako reprezentatywnej organizacji pracodawców w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001r o Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich Komisji Dialogu Społecznego /Dz. U Nr 100 poz. 1080/ oraz ustawy z dnia 14 grudnia 1994r o
zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu / tekst jednolity Dz. U z 2001r poz. 56 z późniejszymi zmianami/.
§ 3.
1. Cech działa na podstawie ustawy z dnia 22 marca 1989r o rzemiośle/ Dz. U Nr 17 poz. 92 z późniejszymi zmianami/, ustaw wymienionych w § 2 ust i 2 oraz
niniejszego statutu.
2. Cech jest dobrowolnym
członkiem Izby Rzemieślniczej w Poznaniu.
§ 4.
1. Cech prowadzi działalność na
terenie miasta Poznania i województwa Wielkopolskiego.
2. Członkami Cechu mogą być,
również w indywidualnych przypadkach rzemieślnicy prowadzący działalność
gospodarczą w województwach ościennych.
I.
Zadania Cechu.
§ 5.
Do zadań Cechu należą w
szczególności:
1.
dbanie o prawidłowy rozwój rzemiosła i kultywowanie
jego tradycji,
2.
utrzymywanie i podnoszenie godności zawodowej członków,
3.
prowadzenie wśród członków pracy społeczno-wychowawczej
mającej na celu szerzenie zasad etyki zawodowej oraz prawidłowego i rzetelnego
wykonywania rzemiosła,
4.
ochrona i reprezentowanie interesów członków wobec
terenowych organów władzy i administracji państwowej, organów samorządowych, terytorialnych, sądów,
związków zawodowych i instytucji.
5.
współpraca z organami kontrolującymi i nadzorującymi
działalność rzemieślniczą,
6.
organizowanie pomocy w podnoszeniu kwalifikacji
zawodowych członków Cechu oraz pracowników zakładów rzemieślniczych,
7.
popieranie rozwoju technicznego i gospodarczego,
8.
propagowanie, koordynowanie i nadzorowanie
przygotowania zawodowego oraz wykonywanie na podstawie upoważnienia Izby
Rzemieślniczej w Poznaniu zadań z zakresu nadzoru nad przebiegiem przygotowania
zawodowego w rzemiośle pracowników młodocianych i dorosłych zatrudnionych w
przedsiębiorstwach członków Cechu,
9.
rozpatrywanie skarg na działalność członków i wykonanie
związanej z tym kontroli,
10. pomoc
w formie szkoleń i poradnictwa oraz kontroli przestrzegania warunków
bezpieczeństwa i higieny pracy,
11. podejmowanie
działalności socjalnej, kulturalnej i oświatowej dla członków Cechu i ich
rodzin oraz dla pracowników zakładów rzemieślniczych i uczniów a także ich
rodzin,
12. prowadzenie
działalności gospodarczej,
13. pomoc
w zaopatrzeniu w surowce, materiały, maszyny i urządzenia,
14. obsługa
prawna członków Cechu w zakresie poradnictwa, sporządzania opinii oraz
zastępstwa procesowego przed sądami i organami administracji państwowej,
15. prowadzenie obsługi informacyjnej dla członków
w zakresie spraw dotyczących rzemiosła oraz zgłaszanie kandydatur
przedstawicieli cechu w Powiatowej Radzie Zatrudnienia,
16. zgłaszanie
na wniosek Izby Rzemieślniczej kandydatów na członków komisji egzaminacyjnych i
na rzeczoznawców w zakresie branży spożywczej,
17. współpraca
z hurtowniami, firmami zaopatrującymi zrzeszone zakłady rzemieślnicze w surowce
niezbędne do produkcji na zasadzie – członka wspierającego,
18. wykonywanie
innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.
II.
Prawa i obowiązki członka Cechu:
§ 6.
1.
Członkami Cechu mogą być rzemieślnicy w rozumieniu
ustawy o rzemiośle prowadzący na terenie województwa wielkopolskiego oraz
województw z nim graniczących (ościennych) działalność w zakresie rzemiosł
spożywczych:
A/ będący
osobami fizycznymi, będący mikroprzedsiębiorcami,
małymi przedsiębiorcami albo średnimi przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy z
dnia 02 lipca 2004r., o swobodzie działalności gospodarczej.
B/ przedsiębiorcy jednoosobowi
nie zatrudniający pracowników,
C/ inne osoby fizyczne i prawne
bez prawa do zasiadania w organach Cechu.
D/członkami Cechu
mogą być wspólnicy spółki cywilnej osób fizycznych w
zakresie
wykonywanej przez nich wspólnie działalności gospodarczej – jeżeli
spełniają oni indywidualnie i łącznie warunki
określone w ustawie o rzemiośle.
2.
Członkami Cechu mogą
zostać także małżonek lub zstępny rzemieślnika, jeżeli uczestniczą oni w
wykonywaniu przez rzemieślnika działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła.
3.
Członkiem Cechu może
zostać osoba fizyczna wykonująca działalność gospodarczą, niebędąca
rzemieślnikiem, zatrudniająca nie więcej niż 250 pracowników.
4.
Członkiem Cechu może
być również osoba prawna prowadząca działalność gospodarczą, zwana dalej
Członkiem Wspierającym jeżeli zadeklaruje pomoc finansowo-rzeczową dla Cechu i
opłacać będzie jednocześnie składkę członkowską.
5.
Osoba wykonująca działalność gospodarczą na warunkach
określonych w ustawie o rzemiośle i zatrudniająca pracowników w celu
przygotowania zawodowego w rzemiośle obowiązana jest uzyskać członkostwo Cechu,
o ile nie jest członkiem izby rzemieślniczej, a działalność prowadzi na terenie
o którym mowa w § 6 pkt 1 statutu.
6.
Wpis do rejestru członków Cechu osób
wskazanych w Statucie w pkt 1, 2 , 3 , 4
i 5, następuje na podstawie decyzji
Zarządu o ich przyjęciu.
7.
Zarząd Cechu podejmuje
decyzję o przyjęciu i wpisie do rejestru w terminie do 14 dni od złożenia
wniosku.
8.
O podjęciu decyzji Zarządu zawiadamia się
zainteresowanego na piśmie w terminie 14 dni od jej podjęcia. Decyzja negatywna
winna być uzasadniona.
9.
Od odmownej decyzji Zarządu służy odwołanie do Walnego
Zgromadzenia, które należy wnieść w ciągu 14 dni od doręczenia decyzji.
§ 7.
Członkowie mają prawo:
1.
korzystania z pomocy i świadczeń Cechu w zakresie określonym w § 5 Statutu,
2.
wybierania i wybieralności do organów Cechu. Prawo to nie przysługuje
członkom
wymienionym w § 6 pkt. 3, 4 i 5 Statutu,
3.
zgłaszanie wniosków zmierzających do usprawnienia pracy Cechu,
4. wnoszenia odwołań do uchwał
Zarządu Cechu – dotyczących praw członka – do
Walnego Zgromadzenia,
5. uczestniczenia w obradach
organów Cechu przy rozpatrywaniu stawianych mu
zarzutów i skarg oraz do udzielania
wyjaśnień,
6. wglądu w protokóły Walnego
Zgromadzenia, roczne sprawozdania Zarządu Cechu,
protokóły i pisma pokontrolne oraz
sprawozdania z wykonania zleceń,
7. żądania zwołania Walnego
Zgromadzenia.
Członkowie
wspierający mają prawo do legitymowania się przynależnością do Cechu, brać
udział w Zgromadzeniach Cechu z głosem doradczym przez upoważnionego
przedstawiciela.
§ 8.
Bierne prawo wyborcze nie
przysługuje członkom, którzy:
1. zostali pozbawieni praw
publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu,
2. zostali
pozbawieni tego prawa prawomocnym orzeczeniem Sądu Cechowego,
3. zostali prawomocnym
orzeczeniem wykluczeni ze spółdzielni rzemieślniczej, jeżeli
od daty wykluczenia nie upłynęły dwa lata ,
4. zalegają z opłacaniem składki
cechowej na okres powyżej 3 miesięcy.
§ 9.
Do statutowych obowiązków członka
Cechu należy:
1. stosowanie się do przepisów
statutu, uchwał Walnego Zgromadzenia i Zarządu
Cechu,
2. czynne uczestnictwo w pracach
Cechu,
3. regularne wpłacanie składki
cechowej w obowiązującej wysokości oraz należności
podatkowych i składek na ubezpieczenia
społeczne,
4. podnoszenie jakości produkcji
i usług,
5. przestrzeganie zasad etyki
zawodowej i rzetelnego wykonywania zawodu,
6. przestrzeganie przepisów prawa
obowiązujących przy wykonywaniu rzemiosła.
Członek wspierający ma obowiązek udzielać pomocy finansowej
Cechowi oraz opłacać zadeklarowaną składkę miesięczną w wysokości nie mniejszej
niż uchwalonej przez Walne Zgromadzenie Członków.
§ 10.
Członek
Cechu jest zobowiązany w ciągu 30 dni zawiadomić Cech o zaniechaniu wykonywania
rzemiosła, o przeniesieniu siedziby zakładu rzemieślniczego oraz o
przekroczeniu limitów w zatrudnieniu określonych w ustawie o rzemiośle.
§ 11.
Członkostwo w Cechu ustaje na
skutek:
1. wystąpienia
2. wykreślenia
3. wykluczenia
4.
likwidacji lub upadłości osoby prawnej będącej Członkiem wspierającym
§ 12.
1. Wystąpienie
członka z Cechu następuje po upływie 3 miesięcy od dnia zgłoszenia
pisemnego
wypowiedzenia do Zarządu Cechu, licząc od końca miesiąca, w którym
nastąpiło
wypowiedzenie.
2. Na
wniosek występującego Zarząd Cechu może skrócić ten okres do 1 miesiąca.
§ 13.
Wykreślenie członka z Cechu
następuje w przypadku:
1. zaprzestania wykonywania
rzemiosła,
2. przeniesienia siedziby zakładu
poza teren działalności Cechu,
Wykreślenie z rejestru członków
Cechu z przyczyn określonych w § 13 następuje bezpośrednio po ich stwierdzeniu
uchwałą Zarządu Cechu.
§ 14.
1. Wykluczenie członka z Cechu
może nastąpić jedynie z ważnej przyczyny, w
przypadku gdy z jego winy dalsze
członkostwo jest sprzeczne z postanowieniami
Statutu
Cechu lub zasadami współżycia społecznego.
2. Za ważną przyczynę wykluczenia
należy uznać w szczególności:
1. uporczywe nie wywiązywanie się z
podstawowych obowiązków członkowskich,
2. świadome zawyżanie cen lub złą jakość
wykonywania wyrobów,
3.
wykorzystywanie funkcji samorządowych lub stanowiska do uzyskania
nieuzasadnionych korzyści materialnych lub osobistych,
4. popełnienie przestępstwa w celu
uzyskania korzyści majątkowych, jeżeli
przestępstwo stwierdzone zostało prawomocnym wyrokiem.
5. nie
opłacanie składek członkowskich przez okres 6 miesięcy,
6.
prawomocne orzeczenie Sądu Cechowego,
7. stwierdzenie istotnych uchybień w
wykonywaniu obowiązków związanych z
przygotowaniem zawodowym pracowników.
§15.
Uchwałę
wykluczenia członka podejmuje Zarząd na wniosek Sądu Cechowego lub z
własnej
inicjatywy.
Podjęcie uchwały, o ile to jest
możliwe, winno być poprzedzone wysłuchaniem
członka przez sąd koleżeński lub Zarząd.
1. O wykreśleniu lub wykluczeniu
członka Zarząd jest zobowiązany powiadomić
zainteresowanego listem poleconym
w ciągu 14 dni od daty podpisania uchwały
oraz podać uzasadnienie wraz z
pouczeniem o możliwości odwołania się.
2. Uchwała w sprawach określonych w
ust.1 staje się skuteczna z datą doręczenia
zainteresowanemu zawiadomienia o
wykluczeniu lub wykreśleniu.
3. Osobom, z którymi rozwiązano
członkostwo przysługuje prawo odwołania się za
pośrednictwem Zarządu Cechu do
Walnego Zgromadzenia członków w terminie 14
dni od daty doręczenia decyzji.
4. Odwołujący ma prawo być obecny na
Walnym Zgromadzeniu w czasie
rozpatrywania jego odwołania.
5. O terminie Walnego Zgromadzenia
Zarząd Cechu zawiadamia odwołującego się
listem poleconym z 14 dniowym
wyprzedzeniem.
§ 16.
1.
Wysokość składki cechowej
ustala Walne Zgromadzenie uwzględniając zasadę
samowystarczalności finansowania działalności
organizacyjno-samorządowej Cechu oraz wydatki na działalność statutową
organizacji rzemieślniczych, do których Cech przystąpił.
2.
O wysokości składki cechowej
Zarząd zawiadamia członków ze wskazaniem
podstawy jej obliczenia
oraz o terminach jej płatności.
3.
Zarząd Cechu może w
szczególnie uzasadnionych przypadkach zwolnić członka od obowiązku płacenia składki w całości
lub części na czas określony, a także umarzać składki zaległe.
§ 17.
1.
Uchwałą Walnego Zgromadzenia
można nadać godność:
a. „Honorowego Starszego Cechu” lub „Honorowego Członka” Cechu
osobom, które położyły szczególne zasługi dla Cechu lub rozwoju rzemiosła.
b. „Honorowego Starszego Cechu” za
szczególne zasługi osobom, które przez
przynajmniej dwie kadencje pełniły funkcję
Starszego Cechu.
c. „Honorowego Podstarszego Cechu” za
szczególne zasługi osobom, które przez
przynajmniej jedną kadencję pełniły funkcję
Podstarszego Cechu.
2.
Osoby posiadające tytuły
honorowe mają prawo brać udział w walnych zgromadzeniach z głosem doradczym
oraz korzystać ze świadczeń socjalnych i kulturalnych Cechu w zakresie
przysługującym członkom.
3.
Członkowie o których mowa w §
6 ust.
IV. Organy
cechu.
§ 18.
1.
Organami Cechu są:
A.
Walne Zgromadzenie członków.
B. Zarząd.
C. Komisja Rewizyjna.
D. Sąd Cechowy.
2.
Członek Cechu może być wybrany
do jednego z organów wymienionych w ust. 1 lit. B, C, D.
3.
Wybory Starszego Cechu oraz
wybory do organów, o których mowa w ust.1 dokonywane są w głosowaniu tajnym
spośród nieograniczonej liczby kandydatów. Odwołanie członka organu następuje
także w głosowaniu tajnym.
4.
Przy obliczaniu wymaganej
większości głosów dla podjęcia uchwały przez organy Cechu uwzględnia się tylko
głosy oddane „za” i „przeciw” uchwale.
5.
Kadencja organów wymienionych
w pkt.1 ust. B. C. I D. Trwa 4 lata.
6.
Za udział w posiedzeniach
organów Cechu, z wyjątkiem Walnego Zgromadzenia, członkowie mogą otrzymać diety
i zwrot kosztów podróży wg zasad ustalonych przez Walne Zgromadzenia.
A. Walne
Zgromadzenie członków.
§ 19.
Walne Zgromadzenie jest najwyższym
organem Cechu powołanym do podejmowania
uchwał w sprawach należących do
jego zakresu działania.
§ 20.
Do zakresu działania Walnego
Zgromadzenia należy:
1.
uchwalanie statutu i jego
zmian,
2.
wybór i odwołanie starszego
Cechu i pozostałych członków zarządu, przewodniczących i pozostałych członków
Komisji Rewizyjnej i Sądu Cechowego oraz zastępców członków,
3.
określanie zasad wymiaru i
wysokości składek cechowych, opłat za świadczenia oraz dobrowolnych świadczeń
rzemieślników,
4.
ustalanie zasad gospodarki finansowej
Cechu,
5.
ustalanie wysokości diet i
zasad zwrotu kosztów podróży dla członków organów Cechu,
6.
uchwalanie planów finansowych
oraz podziału nadwyżki budżetowej,
7.
rozpatrywanie sprawozdań
Zarządu i Komisji Rewizyjnej, zatwierdzanie sprawozdań rocznych i bilansów oraz
podejmowanie uchwał co do wniosków członków Cechu, Zarządu i Komisji Rewizyjnej
w tych sprawach i udzielanie absolutorium członkom Zarządu,
8.
podejmowanie uchwał w sprawach
nabycia, zdobycia lub obciążenia nieruchomości,
9.
podejmowania uchwał w związku
z oceną pokontrolną działalności Cechu,
10.
upoważnienie Zarządu do
zaciągania pożyczek oraz zdobywania nieruchomości Cechu mających wartość
historyczną, artystyczną i naukową,
11.
uchwalanie regulaminu obrad
Walnego Zgromadzenia,
12.
nadawanie godności „Członka
Honorowego”, „Honorowego Podstarszego Cechu” lub „Honorowego Starszego Cechu”,
13.
rozpatrywanie odwołań członków
Cechu od uchwał Zarządu Cechu,
14.
uchwalanie regulaminu Sądu
Cechowego,
15.
podejmowanie uchwał w sprawie
dobrowolnej przynależności do Izby Rzemieślniczej oraz w sprawie wysokości
odpisów na ten cel przeznaczonych,
16.
wybieranie na okres kadencji
zarządu delegatów na zjazd delegatów Izby Rzemieślniczej,
17.
podejmowanie uchwał w sprawie
likwidacji Cechu,
18.
podejmowanie uchwał w innych
sprawach przedstawionych do rozpatrywania przez Zarząd Cechu lub Izbę
Rzemieślniczą.
§ 21.
Odwołania członków Zarządu,
Komisji Rewizyjnej lub Sądu Cechowego przed
upływem kadencji może nastąpić
uchwałą Walnego Zgromadzenia na wniosek ¼
członków Cechu, Komisji Rewizyjnej
lub Izby Rzemieślniczej.
§ 22.
1.
Zwyczajne Walne Zgromadzenie
zwoływane jest raz w roku przez Starszego Cechu lub Podstarszego Cechu na
podstawie uchwały zarządu w ciągu 6 miesięcy po upływie roku obrachunkowego.
2.
Ponadto Zarząd powinien podjąć
uchwałę o zwołaniu Walnego Zgromadzenia na wniosek:
1. Komisji Rewizyjnej
2. ¼ ogólnej liczby członków
Cechu.
3.
Wniosek zwołania Walnego
Zgromadzenia powinien być złożony na piśmie z podaniem celu jego zwołania.
4.
W przypadkach wskazanych w
ust.2 Walne Zgromadzenie powinno odbyć w ciągu 6 tygodni od daty złożenia
wniosku. Jeżeli to nie nastąpi Walne Zgromadzenie może zwołać Komisję
Rewizyjną.
§ 23.
1.
O czasie, miejscu i porządku
obrad Walnego Zgromadzenia zawiadamia się wszystkich członków listem zwykłym
lub drogą elektroniczną w formie e – mail , co najmniej 14 dni przed terminem
Walnego Zgromadzenia.
2.W zawiadomieniu należy zamieścić informację o wyłożeniu do wglądu
w biurze
Cechu następujących
materiałów:
1.zamknięcia rachunkowego za rok ubiegły,
2.sprawozdania Zarządu,
3.projektu
podstawowych uchwał,
4.protkółu
z poprzedniego Walnego Zgromadzenia.
§ 24.
1.
Walne Zgromadzenie jest zdolne
do podejmowania uchwał w sprawach objętych porządkiem obrad, jeżeli liczba
obecnych wynosi co najmniej ¼ członków cechu.
2.
W razie nie dojścia w
pierwszym terminie do skutku Walnego Zgromadzenia z powodu braku wymaganej
liczby obecnych członków wyznacza się piętnaście
minut później drugi termin Walnego Zgromadzenia, które jest prawomocne
bez względu na liczbę obecnych.
3.
Uchwały zapadają zwykłą
większością głosów, jeżeli statut nie stanowi inaczej.
4.
Uchwały o zmianie statutu,
uzupełnieniu porządku obrad oraz w sprawach wprowadzonych dodatkowo do porządku
obrad, wymagają dla swej ważności 2/3 głosów obecnych uprawnionych do
głosowania. Uchwałą o uzupełnieniu porządku obrad nie może być objęta sprawa zmiany
statutu.
5.
Uchwały na Walnym Zgromadzeniu
zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, jeżeli statut nie
stanowi inaczej. Na żądanie większości członków Walne Zgromadzenie podejmuje
uchwały w głosowaniu tajnym.
B. Zarząd Cechu.
§ 25.
1.
Zarząd Cechu jest organem
wykonawczym Cechu i ponosi odpowiedzialność za prawidłową jego działalność.
2.
Zarząd składa się od 5 do 7 członków, w
tym z Starszego Cechu, dwóch do trzech osób pełniących funkcję Podstarszego
Cechu, oraz członków.
Walne Zgromadzenie wybiera oddzielnie: Starszego Cechu, pozostałych
członków Zarządu razem.
Jednocześnie Walne Zgromadzenie Wybiera dwóch zastępców członka.
Wybory są tajne, a warunkiem wyboru jest uzyskanie jak największej
liczby głosów, nie mniej jednak niż 50 % oddanych głosów.
3.
Ukonstytuowanie Zarządu
następuje na jego pierwszym posiedzeniu.
4.
Kadencja Zarządu trwa 4 lata.
5.
Kandydat na członka powinien
posiadać co najmniej 2-letni staż członkowski.
§ 26.
1.
w razie ustąpienia lub
odwołania członka Zarządu przed upływem kadencji, do Zarządu Cechu wchodzi do
końca kadencji zastępca członka w kolejności wynikającej z liczby uzyskanych
głosów, a w przypadku ich równej ilości wg kolejności umieszczenia na liście.
2.
W przypadku ustąpienia lub
odwołania Starszego Cechu zastępuje go Podstarszy Cechu.
§ 27.
Zarząd prowadzi wszystkie sprawy Cechu z wyjątkiem zastrzeżonych do
kompetencji innych organów.
§ 28.
Do zakres działania Zarządu należy kierowanie całokształtem
działalności Cechu, a w szczególności:
1.
reprezentowanie interesów
członków wobec terenowych organizacji władzy i administracji państwowej,
2.
gospodarowanie funduszami i
majątkiem Cechu z zastrzeżeniem uprawnień Walnego Zgromadzenia,
3.
zwoływanie Walnych Zgromadzeń
i przygotowanie wniosków na to zgromadzenie,
4.
powoływanie komisji spośród
członków Cechu na okres trwania kadencji Zarządu,
5.
zawieranie i rozwiązywanie
umów o pracę z pracownikami biura Cechu oraz ustalanie wysokości ich
wynagrodzenia,
6.
rozpatrywanie i rozstrzyganie
skarg i wniosków, a zwłaszcza skarg klientów,
7.
podejmowanie uchwał o
przyjęciu na członka Cechu oraz uchwał o wykluczeniu lub wykreśleniu członka,
8.
kierowanie wniosków do Sądu
Cechowego w sprawach odpowiedzialności zawodowej członków oraz popieranie tych
wniosków przed sądem,
9.
podejmowanie decyzji w sprawie
podjęcia lub zaprzestania działalności gospodarczej,
10.
podejmowanie uchwał o
członkostwie Cechu w spółdzielniach rzemieślniczych, spółkach i innych
organizacjach .
§ 29.
1. Posiedzenia Zarządu odbywają się co
najmniej raz w miesiącu i są zwoływane
przez Starszego Cechu lub Podstarszego
Cechu.
2.
Na wniosek Komisji Rewizyjnej
posiedzenie Zarządu powinno odbyć się w możliwie najkrótszym terminie, jednak
nie później niż w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku.
3.
O czasie i miejscu posiedzenia
powiadamia się członków na 7 dni przed terminem posiedzenia.
4.
W posiedzeniu Zarządu
uczestniczy kierownik biura Cechu z głosem doradczym.
5.
Posiedzenia Zarządu mogą
odbywać się zdalnie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
§ 30.
1. Uchwały Zarządu mogą być podejmowane przy obecności co najmniej
połowy
statusowej liczby
członków w tym Starszego lub Podstarszego.
2. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. Przy równej liczbie
głosów
decyduje głos
przewodniczącego posiedzenia.
C. Komisja Rewizyjna.
§ 31.
1. Komisja rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt
działalności Cechu z
wyjątkiem Walnego
Zgromadzenia i orzecznictw Sądu Cechowego.
2. Komisja Rewizyjna składa się z przewodniczącego, dwóch członków
i jednego
zastępcy wybranych przez
Walne Zgromadzenie w głosowaniu tajnym na okres
trwania kadencji Zarządu.
Walne Zgromadzenie wybiera przewodniczącego w oddzielnym głosowaniu, a
pozostałych członków razem. Warunkiem wyboru jest uzyskanie największej liczby
głosów.
§ 32.
Do zadań Komisji należy:
1.
badanie przynajmniej raz na
pół roku działalności statutowej Cechu, z tym, że na wniosek ¼ liczby członków
Cechu oraz Zarządu Cechu badanie powinno być przeprowadzone w każdym czasie,
2.
badanie rocznych sprawozdań
finansowych /bilansów/ oraz zgłaszanie Walnemu Zgromadzeniu wniosków w tych
sprawach,
3.
składanie Walnemu Zgromadzeniu
sprawozdań z dokonanych czynności,
4.
przekładanie Walnemu
Zgromadzeniu wniosków o udzielanie absolutorium Zarządowi,
5.
wydawanie zaleceń Zarządowi w
przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.
D. Sąd Cechowy.
§ 33.
1.
Sąd Cechowy składa się z
trzech członków i jednego zastępcy wybranych przez Walne Zgromadzenie spośród
członków Cechu na okres trwania kadencji Zarządu.
2.
Walne Zgromadzenie wybiera w
głosowaniu tajnym oddzielnie przewodniczącego sądu, a pozostałych członków
razem. Warunkiem wyboru jest uzyskanie największej liczby głosów.
§ 34.
Członkowie Cechu podlegają odpowiedzialności przed Sądem Cechowym
za naruszenie:
1.statutowych
obowiązków członka Cechu,
2.zasad etyki zawodowej
lub rzetelnego wykonania zawodu.
§ 35.
1.
Sąd Cechowy stosuje
następujące kary:
1.upomnienie,
2.naganę,
3.pozbawienie
prawa do korzystania z określonych świadczeń Cechu na okres
1 roku,
4.pozbawienie
prawa wybieralności do organów cechowych na okres 3 lat.
2.
W uzasadnionych przypadkach
Sąd Cechowy może niezależnie od orzeczenia kary wystąpić z wnioskiem do Zarządu
o wykluczenie członka z Cechu.
3.
W przypadku rozpatrywania
sprawy powstałej w skutek skarg osób korzystających ze świadczeń rzemieślnika
lub skargi spółdzielni rzemieślniczej i uznania skargi za zasadną, Sąd obok
orzeczenia kary może zlecić naprawienie wyrządzonej szkody.
§ 36.
1.
Od orzeczenia Sądu Cechowego
służy odwołanie do Rzemieślniczego Sądu Cechowego działającego przy Izbie
Rzemieślniczej w ciągu 1 miesiąca od doręczenia orzeczenia.
2.
Orzeczenia rzemieślniczego
sądu odwoławczego są ostateczne.
3.
Wykonanie prawomocnych
orzeczeń należy do Zarządu Cechu.
§ 37.
Właściwości, zasady i tryb postępowania przed Sądem Cechowym
określa regulamin uchwalony przez Walne Zgromadzenie.
V. Sekcje
zawodowe.
§ 38.
1.
Członkowie Cechu wykonujący
jednakowe lub pokrewne rzemiosła mogą tworzyć sekcje zawodowe.
2. Zarząd Cechu powołuje
sekcje, jeżeli liczba rzemieślników wchodzących w ich
skład wynosi minimum
20 osób.
3. W Cechu działają następujące sekcje:
1. w zakresie
branży piekarskiej,
2. w zakresie
cukiernictwa,
3. w zakresie
pozostałych branż spożywczych.
4.
Decyzje o powołaniu
wymienionych w ust.3 sekcji, a także innych sekcji oraz ich likwidacji
podejmuje Zarząd.
5.
Przewodniczący sekcji może
uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu Cechu z głosem doradczym.
§ 39.
Do zadań sekcji należy:
1.
oddziaływanie na rzemieślników
w kierunku zapewnienia prawidłowego wykonania zadań społeczno-gospodarczych
rzemiosła,
2.
podnoszenie etyki zawodowej
rzemieślników,
3.
dbanie o rozwój liczebności
rzemiosła danej branży,
4.
otaczanie opieką uczniów
pobierających naukę zawodu oraz udzielenie pomocy rzemieślnikom otwierającym
nowe zakłady,
5.
aktywizowanie rzemieślników do
udziału w czynach społecznych,
6.
wykonywanie innych zadań
zleconych przez Zarząd.
VI. Zasady
gospodarki finansowej.
§ 40.
1.
Środki finansowe Cechu
stanowią składki członkowskie, opłaty za świadczenia Cechu, dobrowolne
świadczenia rzemieślników oraz inne wpływy.
2.
Gospodarka finansowa Cechu
prowadzona jest w oparciu o plany finansowe uchwalone przez Walne Zgromadzenie.
Zasadą gospodarki finansowej jest samowystarczalność Cechu.
3.
Cech tworzy fundusze własne:
a. fundusz
statutowy tworzony ze składek członkowskich oraz źródeł określonych
w odrębnych przepisach.
b. fundusz zasobowy na który mogą zostać przekazane nadwyżki przychodów
nad
kosztami w celu pokrycia
ewentualnych strat w latach następnych.
§ 41.
Cech uczestniczy w kosztach działalności samorządowo-
organizacyjnej Izby Rzemieślniczej oraz w finansowaniu funduszów
scentralizowanych przeznaczonych na cele rozwoju rzemiosła.
VII. Biuro
Cechu.
§ 42.
1.
Dyrektor biura Cechu kieruje
pracą biura, przygotowuje materiały na posiedzenie organów Cechu oraz czuwa nad
wykonaniem uchwał organów Cechu i zarządzeń władz.
a. Kierownikiem
Biura jest Dyrektor Biura.
2.
Dyrektor biura jest
odpowiedzialny za przestrzeganie w działalności Cechu obowiązujących przepisów.
3.
W przypadku gdy wykonanie
uchwał lub decyzji organów Cechu mogłoby spowodować naruszenie prawa, Dyrektor
biura Cechu powinien wystąpić do organu, który uchwałę lub decyzję podjął, o
jej zmianę lub uchylenie. W przypadku nie uwzględnienia wystąpienia, Dyrektor
biura powinien przedstawić sprawę Izbie Rzemieślniczej.
4.
Dyrektor biura bierze udział w
obradach Walnego Zgromadzenia oraz w posiedzeniach Zarządu.
5.
Dyrektor biura odpowiada za
pracę biura przed Zarządem Cechu.
§ 43.
1.
Dyrektorem biura może zostać
osoba posiadająca co najmniej średnie wykształcenie oraz trzy letnią praktykę w
organizacjach rzemiosła.
2.
W uzasadnionych przypadkach
Zarząd Cechu może zwolnić kandydata na Dyrektora od warunku posiadania
3-letniej praktyki w organizacjach rzemiosła.
3.
Dyrektorem zakładu pracy w
rozumieniu kodeksu pracy jest Dyrektor biura Cechu.
VIII.
Reprezentowanie Cechu oraz składanie świadczeń woli.
§ 44.
1.
Cech reprezentowany jest na
zewnątrz przez Starszego lub Podstarszego Cechu lub inne osoby upoważnione
przez Zarząd na mocy udzielonego pełnomocnictwa
2.
W zakresie zadań powierzonych
Dyrektorowi Biura Cechu jest on
upoważniony do reprezentowania Cechu.
§ 45.
1.
Oświadczenia woli w zakresie
praw i obowiązków składają Starszy Cechu łącznie z Podstarszym Cechu lub
Członkiem Zarządu, lub Podstarszy Cechu łącznie z Członkiem Zarządu.
2.
Zarząd Cechu może udzielić
Dyrektorowi biura Cechu pełnomocnictwa do wykonywania określonych czynności
prawnych związanych z Dyrektorem bieżącą działalnością Cechu lub jego zakładem,
a także pełnomocnictwa do wykonania czynności określonego rodzaju lub czynności
szczególnych.
IX. Działalność
gospodarcza Cechu.
§ 46.
1. Cech może prowadzić działalność gospodarczą.
2. Zakład jest prowadzony na zasadach rozrachunku wewnętrznego i
jego działalność
podlega nadzorowi
sprawowanemu przez Zarząd.
3.
Zasady działania zakładu
własnego, strukturę organizacyjną ustali Zarząd Cechu w formie uchwały w
oparciu o obowiązujące przepisy.
X. Połączenie i
likwidacja.
§ 47.
1.
Połączenie i likwidacja Cechu
może nastąpić uchwałą Walnego Zgromadzenia członków Cechu większością ¾
obecnych uprawnionych do głosowania.
2.
Walne Zgromadzenie zwoływane
zgodnie z postanowieniem §23 Statutu władne jest do podejmowania uchwały w
sprawie połączenia lub likwidacji Cechu jeżeli liczba obecnych wynosi co
najmniej ½ członków Cechu.
3.
Majątek pozostały po
likwidacji Cechu przekazuje się na cele społeczne rzemiosła, stosownie do
uchwały Walnego Zgromadzenia.